درباره برهان

.

معرفی برهان

معرفی بنیاد برهان

معرفی بنیاد برهان

ﻣﺎ در ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻧﺮم و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮای ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪه و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﻫﺪف ﻣﺎ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﻫﻤﮑﺎری ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، ﻣﺮدم و ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ آﯾﻨﺪهای روﺷﻦﺗﺮ و ﭘﺎﯾﺪارﺗﺮ ﺑﺴﺎزﯾﻢ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﺴﻠﯽ، ﻃﯽ دو دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺗﺤﻮﻻت ﺷﺪﯾﺪﺗﺮی ﮐﻪ ﻃﯽ ﺳﺎلﻫﺎی آﯾﻨﺪه ﺑﺎ آن روﺑﺮو ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﺑﻮد؛ اﺗﺼﺎل، ﻫﻢاﻓﺰا ﮐﺮدن و ﺟﻬﺖدﻫﯽ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮاوان ﻣﺮدﻣﯽ و ﺣﺎﮐﻤﯿﺘﯽ در ﺣﻮزه ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻣﺮی ﮔﺮﯾﺰﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. ﺑﻨﯿﺎد ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺮﻫﺎن، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻬﺎد ﻣﯿﺎﻧﯽ و ﻋﺎماﻟﻤﻨﻔﻌﻪ، ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ ﺧﻮد را ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ در راﺳﺘﺎی ﺗﻤﺪن اﯾﺮاﻧﯽاﺳﻼﻣﯽ و ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ راﻫﺒﺮی و ﺗﺴﻬﯿﻞﮔﺮی ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻗﺮار داده اﺳﺖ. ﻃﯽ ﯾﺎزده ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻧﻮآوراﻧﻪ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺗﻮﺳﻂ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺧﺪا ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و اﻫﺎﻟﯽ ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﻨﯿﺎد در ﻣﻘﺎم ﻫﯿﺌﺖاﻣﻨﺎ از ﺣﻀﻮر ﺑﺰرﮔﺎﻧﯽ ﭼﻮن ﺣﺠﺖاﻻﺳﻼم ﻣﺤﻤﺪ ﻗﻤﯽ، آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﻧﻮﯾﺪ ادﻫﻢ، ﺟﻨﺎب آﻗﺎی ﻣﻬﻨﺪس ﻣﺤﻤﻮد ﻓﺮﺷﯿﺪی، ﺟﻨﺎب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ اﺣﻤﺪ ﻗﯿﻮﻣﯽ و ﺟﻨﺎب آﻗﺎی ﻣﻬﻨﺪس اردوان ﻣﺠﯿﺪی ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ اﺳﺖ.

شئون برهان

بنیاد برهان در شأن اندیشه‌ورزی به طور عمومی به‌دنبال ایجاد بستر تعاملی میان اندیشه‌ورزان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و معماران سیستم‌های اجتماعی بومی است. در کنار این رویکرد عمومی کارویژه‌هایی چون طراحی یک کلان‌الگوی باز برای ایجاد تحول بومی در مراکز تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش رسمی، تحت عنوان «الگوی تعلیم و تربیت رویش»، طراحی بستری برای جمع‌سپاری نخبگانی نظارت بر انتصابات و تصمیمات آموزش و پرورش به نام «بیت‌الغزل»، و جریان مطالعه عمیق و تضارب نظرات صاحب‌نظران برای نزدیک شدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش مطلوب جمهوری اسلامی ایران در برهان در حال پیگیری است. برای نمونه الگوی تعلیم و تربیت رویش پس از اجرایی آزمایشی در مدرسه فرهیختگان سراج، در سال تحصیلی جاری، راهبری ۹ دبستان دولتی را برعهده گرفته است. همچنین ایجاد تغییراتی در کتاب‌های درسی ابتدایی در راستای کاربردی و مسئله‌محورتر کردن کتاب‌ها و تلاش برای ارتقاء دوره‌های دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات مرتبط با این کارویژه است.
بنیاد برهان در شأن اندیشه‌ورزی به طور عمومی به‌دنبال ایجاد بستر تعاملی میان اندیشه‌ورزان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و معماران سیستم‌های اجتماعی بومی است. در کنار این رویکرد عمومی کارویژه‌هایی چون طراحی یک کلان‌الگوی باز برای ایجاد تحول بومی در مراکز تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش رسمی، تحت عنوان «الگوی تعلیم و تربیت رویش»، طراحی بستری برای جمع‌سپاری نخبگانی نظارت بر انتصابات و تصمیمات آموزش و پرورش به نام «بیت‌الغزل»، و جریان مطالعه عمیق و تضارب نظرات صاحب‌نظران برای نزدیک شدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش مطلوب جمهوری اسلامی ایران در برهان در حال پیگیری است. برای نمونه الگوی تعلیم و تربیت رویش پس از اجرایی آزمایشی در مدرسه فرهیختگان سراج، در سال تحصیلی جاری، راهبری ۹ دبستان دولتی را برعهده گرفته است. همچنین ایجاد تغییراتی در کتاب‌های درسی ابتدایی در راستای کاربردی و مسئله‌محورتر کردن کتاب‌ها و تلاش برای ارتقاء دوره‌های دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات مرتبط با این کارویژه است.
ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی در ﻗﺎﻟﺐ دو ﺷﺎﺧﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﻧﺨﺒﮕﺎﻧﯽ در ﻣﯿﺎن ﻓﻌﺎﻻن ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻓﻀﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﯽﺷﻮد. اﺑﺰارﻫﺎی ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﻧﺨﺒﮕﺎﻧﯽ ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن ﺑﺮ ﺗﻘﻮﯾﺖ اﻣﯿﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و زﻣﯿﻨﻪ ﻻزم ﺑﺮای ﻧﻮآوری در ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ و آﯾﻨﺪه ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ ارﺗﻘﺎی اﻫﻤﯿﺖ اﻣﻮر ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﺟﺰاء و اﻟﺰاﻣﺎت ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ﻋﺮﺻﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﭼﻮن ارﺗﻘﺎی ﺷﺄن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻌﻠﻢ ﺗﺄﮐﯿﺪ دارﻧﺪ. »ﺟﺎﯾﺰه ﻣﻌﻠﻢ« ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺟﺎﯾﺰه ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎز و اﻗﺪاﻣﺎت رﺳﺎﻧﻪای ﭘﯿﺮاﻣﻮن آن از ﺟﻤﻠﻪ ﮐﺎروﯾﮋهﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن در اﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر ارﺗﻘﺎی ﺷﺄن ﻣﻌﻠﻢ، ﻧﻮﺟﻮان ﻣﺴﺘﻌﺪ و ﻧﺨﺒﻪ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
بنیاد برهان در شأن اندیشه‌ورزی به طور عمومی به‌دنبال ایجاد بستر تعاملی میان اندیشه‌ورزان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و معماران سیستم‌های اجتماعی بومی است. در کنار این رویکرد عمومی کارویژه‌هایی چون طراحی یک کلان‌الگوی باز برای ایجاد تحول بومی در مراکز تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش رسمی، تحت عنوان «الگوی تعلیم و تربیت رویش»، طراحی بستری برای جمع‌سپاری نخبگانی نظارت بر انتصابات و تصمیمات آموزش و پرورش به نام «بیت‌الغزل»، و جریان مطالعه عمیق و تضارب نظرات صاحب‌نظران برای نزدیک شدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش مطلوب جمهوری اسلامی ایران در برهان در حال پیگیری است. برای نمونه الگوی تعلیم و تربیت رویش پس از اجرایی آزمایشی در مدرسه فرهیختگان سراج، در سال تحصیلی جاری، راهبری ۹ دبستان دولتی را برعهده گرفته است. همچنین ایجاد تغییراتی در کتاب‌های درسی ابتدایی در راستای کاربردی و مسئله‌محورتر کردن کتاب‌ها و تلاش برای ارتقاء دوره‌های دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات مرتبط با این کارویژه است.

چشم انداز

تبدیل شدن به مجموعه ای پیشرو و راهبر در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ در سطح ایران و جهان اسلام

از روزی ﮐﻪ ﭘﺎی در ﻣﺴﯿﺮ ﻓﺘﺢ ﻗﻠﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮔﺬاﺷﺘﯿﻢ، ﺣﺪود دو دﻫﻪ ﻣﯽﮔﺬرد. در آﻏﺎز، ﻧﻪ ﻣﯽداﻧﺴﺘﯿﻢ ﻣﺴﯿﺮ ﭼﯿﺴﺖ، ﻧﻪ از ﻧﺎﻫﻤﻮاریﻫﺎی راه آﮔﺎه ﺑﻮدﯾﻢ. ﺣﺘﯽ ردی ﭘﺮرﻧﮓ از ((ﺟﺎی ﭘﺎی رﻓﺘﮕﺎن)) ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﺮ ﺟﺎی ﻧﻤﺎﻧﺪه ﺑﻮد ﺗﺎ ((ﻫﻤﻮار ﺳﺎزد راه را)). اﻣﺎ ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽﻣﻌﻨﺎ ﺑﻮد؛ ﻗﻠﻪ را ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدﯾﻢ و ﭘﺎ در راه ﮔﺬاﺷﺘﯿﻢ.

هیئت امناء

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

محمد محمدی

معاون فنی موسسه

ماموریت

" زﻣﯿﻨﻪﺳﺎزی ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ در اﻓﻖ ﺗﻤﺪن ﻧﻮﯾﻦ اﺳﻼﻣﯽ از ﻣﺴﯿﺮ اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل ﻣﺮدم ﭘﺎﯾﻪ در ﻧﻬﺎد ﺗﻌﻠﯿﻢ، ﺗﺮﺑﯿﺖ"

ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺑﺰاری ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪﺗﺮ از ﺗﺮﺑﯿﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﻧﺪارﯾﻢ. ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای ﻣﺮدمﻧﻬﺎد و ﻋﺎماﻟﻤﻨﻔﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺷﺒﮑﻪﺳﺎزی اﻓﺮاد، ﺗﯿﻢﻫﺎ، ﺳﻤﻦﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﺗﺤﻮلﺧﻮاه و ﻫﻢاﻓﺰا ﮐﺮدن ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﺮدم و ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻮل در ﺣﻮزه ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد.

گزارش عملکرد اجرایی