درباره برهان
درباره برهان


بنیاد برهان

معرفی
ﻣﺎ در ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻧﺮم و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮای ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪه و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﻫﺪف ﻣﺎ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﻫﻤﮑﺎری ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، ﻣﺮدم و ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ آﯾﻨﺪهای روﺷﻦﺗﺮ و ﭘﺎﯾﺪارﺗﺮ ﺑﺴﺎزﯾﻢ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﺴﻠﯽ، ﻃﯽ دو دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺗﺤﻮﻻت ﺷﺪﯾﺪﺗﺮی ﮐﻪ ﻃﯽ ﺳﺎلﻫﺎی آﯾﻨﺪه ﺑﺎ آن روﺑﺮو ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﺑﻮد؛ اﺗﺼﺎل، ﻫﻢاﻓﺰا ﮐﺮدن و ﺟﻬﺖدﻫﯽ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮاوان ﻣﺮدﻣﯽ و ﺣﺎﮐﻤﯿﺘﯽ در ﺣﻮزه ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻣﺮی ﮔﺮﯾﺰﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. ﺑﻨﯿﺎد ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺮﻫﺎن، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻬﺎد ﻣﯿﺎﻧﯽ و ﻋﺎماﻟﻤﻨﻔﻌﻪ، ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ ﺧﻮد را ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ در راﺳﺘﺎی ﺗﻤﺪن اﯾﺮاﻧﯽاﺳﻼﻣﯽ و ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ راﻫﺒﺮی و ﺗﺴﻬﯿﻞﮔﺮی ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻗﺮار داده اﺳﺖ. ﻃﯽ ﯾﺎزده ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻧﻮآوراﻧﻪ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺗﻮﺳﻂ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺧﺪا ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و اﻫﺎﻟﯽ ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﻨﯿﺎد در ﻣﻘﺎم ﻫﯿﺌﺖاﻣﻨﺎ از ﺣﻀﻮر ﺑﺰرﮔﺎﻧﯽ ﭼﻮن ﺣﺠﺖاﻻﺳﻼم ﻣﺤﻤﺪ ﻗﻤﯽ، آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﻧﻮﯾﺪ ادﻫﻢ، ﺟﻨﺎب آﻗﺎی ﻣﻬﻨﺪس ﻣﺤﻤﻮد ﻓﺮﺷﯿﺪی، ﺟﻨﺎب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ اﺣﻤﺪ ﻗﯿﻮﻣﯽ و ﺟﻨﺎب آﻗﺎی ﻣﻬﻨﺪس اردوان ﻣﺠﯿﺪی ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ اﺳﺖ.
شئون برهان
بنیاد برهان در شأن اندیشهورزی به طور عمومی به دنبال ایجاد بستر تعاملی میان اندیشهورزان حوزه تعلیموتربیت اسلامی و معماران سیستمهای اجتماعی بومی است. در کنار این رویکرد عمومی کارویژههایی چون طراحی یک کلان الگوی باز برای ایجاد تحول بومی در مراکز تعلیموتربیت و نظام آموزشوپرورش رسمی، تحت عنوان «الگوی تعلیموتربیت رویش»، طراحی بستری برای جمعسپاری نخبگانی نظارت بر انتصابات و تصمیمات آموزشوپرورش به نام «بیتالغزل»، و جریان مطالعه عمیق و تضارب نظرات صاحبنظران برای نزدیکشدن به الگوی حکمرانی آموزشوپرورش مطلوب جمهوری اسلامی ایران در برهان در حال پیگیری است. برای نمونه الگوی تعلیموتربیت رویش پس از اجرایی آزمایشی در مدرسه فرهیختگان سراج، در سال تحصیلی جاری، راهبری ۹ دبستان دولتی را برعهده گرفته است. همچنین ایجاد تغییراتی در کتابهای درسی ابتدایی در راستای کاربردی و مسئلهمحورتر کردن کتابها و تلاش برای ارتقای دورههای دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات مرتبط با این کارویژه است.
بنیاد برهان در شأن اندیشهورزی به طور عمومی به دنبال ایجاد بستر تعاملی میان اندیشهورزان حوزه تعلیموتربیت اسلامی و معماران سیستمهای اجتماعی بومی است. در کنار این رویکرد عمومی کارویژههایی چون طراحی یک کلان الگوی باز برای ایجاد تحول بومی در مراکز تعلیموتربیت و نظام آموزشوپرورش رسمی، تحت عنوان «الگوی تعلیموتربیت رویش»، طراحی بستری برای جمعسپاری نخبگانی نظارت بر انتصابات و تصمیمات آموزشوپرورش به نام «بیتالغزل»، و جریان مطالعه عمیق و تضارب نظرات صاحبنظران برای نزدیکشدن به الگوی حکمرانی آموزشوپرورش مطلوب جمهوری اسلامی ایران در برهان در حال پیگیری است. برای نمونه الگوی تعلیموتربیت رویش پس از اجرایی آزمایشی در مدرسه فرهیختگان سراج، در سال تحصیلی جاری، راهبری ۹ دبستان دولتی را برعهده گرفته است. همچنین ایجاد تغییراتی در کتابهای درسی ابتدایی در راستای کاربردی و مسئلهمحورتر کردن کتابها و تلاش برای ارتقای دورههای دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات مرتبط با این کارویژه است.
گفتمانسازی در قالب دو شاخه گفتمانسازی نخبگانی در میان فعالان تعلیموتربیت و گفتمانسازی عمومی در فضای عمومی جامعه پیگیری میشود. ابزارهای گفتمانسازی نخبگانی بنیاد برهان بر تقویت امید نسبت به آینده نظام تعلیموتربیت و ایجاد انگیزه و زمینه لازم برای نوآوری در پاسخگویی به مسئلههای بومی و آینده نظام تعلیموتربیت متمرکز هستند. ابزارهای گفتمانسازی عمومی بر ارتقای اهمیت امور تعلیموتربیت به طور عمومی و گفتمانسازی پیرامون اجزاء و الزامات پیشرفت در عرصه تعلیموتربیت چون ارتقای شأن اجتماعی معلم تأکید دارند. «جایزه معلم» بهعنوان یک جایزه گفتمانساز و اقدامات رسانهای پیرامون آن از جمله کارویژههای بنیاد برهان در این شاخه هستند که در کنار ارتقای شأن معلم، نوجوان مستعد و نخبه را نسبت به انتخاب نقش معلمی ترغیب میکند.
گفتمانسازی در قالب دو شاخه گفتمانسازی نخبگانی در میان فعالان تعلیموتربیت و گفتمانسازی عمومی در فضای عمومی جامعه پیگیری میشود. ابزارهای گفتمانسازی نخبگانی بنیاد برهان بر تقویت امید نسبت به آینده نظام تعلیموتربیت و ایجاد انگیزه و زمینه لازم برای نوآوری در پاسخگویی به مسئلههای بومی و آینده نظام تعلیموتربیت متمرکز هستند. ابزارهای گفتمانسازی عمومی بر ارتقای اهمیت امور تعلیموتربیت به طور عمومی و گفتمانسازی پیرامون اجزاء و الزامات پیشرفت در عرصه تعلیموتربیت چون ارتقای شأن اجتماعی معلم تأکید دارند. «جایزه معلم» بهعنوان یک جایزه گفتمانساز و اقدامات رسانهای پیرامون آن از جمله کارویژههای بنیاد برهان در این شاخه هستند که در کنار ارتقای شأن معلم، نوجوان مستعد و نخبه را نسبت به انتخاب نقش معلمی ترغیب میکند.
ماموریت

" زﻣﯿﻨﻪﺳﺎزی ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ در اﻓﻖ ﺗﻤﺪن ﻧﻮﯾﻦ اﺳﻼﻣﯽ از ﻣﺴﯿﺮ اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل ﻣﺮدم ﭘﺎﯾﻪ در ﻧﻬﺎد ﺗﻌﻠﯿﻢ، ﺗﺮﺑﯿﺖ"
ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺑﺰاری ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪﺗﺮ از ﺗﺮﺑﯿﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﻧﺪارﯾﻢ. ﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮﻫﺎن ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای ﻣﺮدمﻧﻬﺎد و ﻋﺎماﻟﻤﻨﻔﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺷﺒﮑﻪﺳﺎزی اﻓﺮاد، ﺗﯿﻢﻫﺎ، ﺳﻤﻦﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﺗﺤﻮلﺧﻮاه و ﻫﻢاﻓﺰا ﮐﺮدن ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﺮدم و ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻮل در ﺣﻮزه ﺗﻌﻠﯿﻢوﺗﺮﺑﯿﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد.
چشم انداز

تبدیل شدن به مجموعه ای پیشرو و راهبر در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ در سطح ایران و جهان اسلام
از روزی ﮐﻪ ﭘﺎی در ﻣﺴﯿﺮ ﻓﺘﺢ ﻗﻠﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮔﺬاﺷﺘﯿﻢ، ﺣﺪود دو دﻫﻪ ﻣﯽﮔﺬرد. در آﻏﺎز، ﻧﻪ ﻣﯽداﻧﺴﺘﯿﻢ ﻣﺴﯿﺮ ﭼﯿﺴﺖ، ﻧﻪ از ﻧﺎﻫﻤﻮاریﻫﺎی راه آﮔﺎه ﺑﻮدﯾﻢ. ﺣﺘﯽ ردی ﭘﺮرﻧﮓ از ((ﺟﺎی ﭘﺎی رﻓﺘﮕﺎن)) ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﺮ ﺟﺎی ﻧﻤﺎﻧﺪه ﺑﻮد ﺗﺎ ((ﻫﻤﻮار ﺳﺎزد راه را)). اﻣﺎ ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽﻣﻌﻨﺎ ﺑﻮد؛ ﻗﻠﻪ را ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدﯾﻢ و ﭘﺎ در راه ﮔﺬاﺷﺘﯿﻢ.
هیئت امناء


محمد محمدی
معاون فنی موسسه


محمد محمدی
معاون فنی موسسه


محمد محمدی
معاون فنی موسسه


محمد محمدی
معاون فنی موسسه


محمد محمدی
معاون فنی موسسه


محمد محمدی
معاون فنی موسسه